top of page

Artek

הפעם אני רוצה לכתוב על חברת עיצוב פינית וותיקה מאוד שהתחדשה לאחרונה.

בסוף שבוע האחרון במהלך העבודה על הבלוג גיליתי שחברת הריהוט הפינית Artek-נקנתה לא מזמן ע"י Vitra השוויצרית. נראה לי שזו סיבה נהדרת לעשות הכרות קצרה עם החברה הזו, שמעכשיו היא חלק מ- vitra family.

Artek היא חברת רהיטים וותיקה שנוסדה בפינלנד בשנת 1935 ע"י האדריכל Alvar Aalto, שנחשב לאחד מאבות האדריכלות והעיצוב הנורדים של המאה ה-20, אשתו- Aino, יזם האמנות Maire Gullichsen והיסטוריון האמנות Nils-Gustav Hahl.

הבסיס של התכנית העסקית הרדיקלית של החברה היה: "למכור רהיטים ולקדם תרבות מודרנית של מגורים ע"י תערוכות ואמצעים תרבותיים אחרים".

פונקציונאליות ואסתטיקה נצחית הן מילות המפתח שאפיינו את העיצובים של אלבר אלטו וחבריו המייסדים.הם יצרו סגנון נגיש, הומני ובאותה העת גם מאוד נסיוני, שחלק גדול מההשראה שלו נובע מהטבע.

במשך השנים המותג Artek, כשהוא נסמך על המורשת של אלבר אלטו, הפך להיות ידוע כאחד התורמים החדשניים ביותר לעיצוב המודרני בכלל והסקנדינבי בפרט.

ב 2013 Artek עברה לשלב הבא בקיומה, כאשר נקנתה ע"י חברת הריהוט השוויצרית Vitra.

Vitra עזרה בקניית המפעל המקורי של החברה וכל המוצרים עדיין מיוצרים בפינלנד.

כיום האוסף של ארטק מורכב מרהיטים וגופי תאורה שעוצבו במהלך המאה ה-20 ע"י Alvar Aalto ומעצבים נורדים ידועים נוספים: Ilmari Tapiovaara, Tapio Wirkkala , Eero Aarnio בנוסף לקלאסיקות המודרניסטיות של המאה הקודמת, ארטק השיקה קו חדש של רהיטים ומוצרים תחת המותג: Artek Studio.

יהיה מעניין לעקוב ולראות לאיזה כיוונים תתפתח עכשיו החברה, לצד השמירה על הקו המודרניסטי- קלאסי שכה מאפיין אותה.

לסיום- כולנו מכירים היטב את שרפרף Frosta של איקאה, שמושפע באופi ישיר מהשרפרף האיקוני של

אלבר אלטו - Stool 60.

(בנוסף לשאר ההבדלים) בעוד שלהומאז' של איקאה יש ארבע רגליים, מתהדר השרפרף המקורי שעוצב ב-1933 בשלוש רגליים בלבד.

עפ"י Artek: "השרפרף האייקוני שחגג יום הולדת 80 ב-2013, הוא המוצר הנמכר ביותר של החברה ואחת קלאסיקות העיצוב המפורסמות ביותר בכל הזמנים. השרפרף מייצג את גיבוש הערכים של Artek, על החשיבות

של טכנולוגיה, אומנות ואתיקה".

Source: Artek

Follow me
  • Facebook Black Round
  • Pinterest Black Round
  • RSS Black Round
  • Instagram - Black Circle
bottom of page